Cand esti in Roma …


Având în vedere că astăzi e 1 Martie m-am gândit că nu mi-aş putea permite să încalc tradiţia şi să ignor evenimentul, neoferind „cititoarelor” mele de blog o atenţie „virtuală” cu ocazia zilei minunate. Apoi uitându-mă în blogroll şi prin comentariile recente mi-am dat seama că având în vedere „anvergura” publicului feminin, cititor de „Frustrat[punct]RO”, aş putea eventual să „scap” cu un „avertisment” încălcând astfel tabu-ul zilei (cu alte cuvinte am aceeaşi trecere la reprezentantele „sexului frumos” ca şi în vremea liceului aşa că mă bucur să aflu că nu m-am schimbat în nici un fel…). Şi totuşi, doamnelor, domnişoarelor, de mine nu se scapă aşa cu una cu două (ei drăcie), aşa că voi profita de ocazie scoţându-mi la iveală (nu, nu latura feminină), latura „nefrustrată” (este că nu se aştepta nimeni la replica asta, pfff).

Buuuun, cu alte cuvinte să dăm drumul deci la un mărţişor netradiţional” (decât poate dacă sunteţi japoneze) către următoarele: Ada Rus, Piperusha (Ardeiusha), Criss, Christie, Theodora, de asemeni acest mărţişor merge către toate „reprezentantele sexului frumos” care printr-o coincidenţă sau nu se găsesc azi (sau în altă zi) aici.

Şi cum ziceam mărţişorul meu nu este unul tocmai „tradiţional” (nu e pe bază de coşar, sau trifoi, potcoavă, etc), ci mai degrabă vine din direcţia unei pasiuni ale mele, şi anume „cultura japoneză”. În cultura japoneză venirea primăverii şi înnoirea pământului este sinonimă cu „înflorirea cireşului japonez” (cunoscut şi sub numele de sakura). Floarea cireşului japonez e una din „imaginile” mele preferate iar cu ocazia acestei zile „deosebite” v-o ofer şi vouă alături de povestea prinţesei florii de cireş.

Denumirea sakura este derivată de la numele prinţesei florii de cireş Konohana Sakuya hime (Konohana ), simbol al gingăşiei în mitologia japoneză. Konohana este fiica lui Ohoyamatsumi, un kami al muntelui. Într-o zi, în timp ce se plimba pe plajă, Ninigi, nepotul lui Amateratsu, a întâlnit-o pe Konohana şi s-a îndrăgostit de ea. A mers la tatăl ei şi a cerut-o în căsătorie. Iniţial Ohoyamatsumi nu a fost de acord şi i-a oferit mâna lui Iwanaga hime, prinţesa pietrei, sora mai mare a lui Konohana, care era urâtă. Ninigi nu a fost de acord şi până la urmă Ohoyamatsumi i-a dat-o de soţie pe Konohana, prinţesa florii de cireş. Legenda spune că datorită faptului că Ninigi a refuzat-o pe Iwanaga hime, viaţa oamenilor este scurtă şi efemeră, ca a florii de cireş, în loc să fie lungă şi trainică, ca a pietrei. Konohana a rămas gravidă în prima noapte şi Ninigi a devenit suspicios. Supărată de acuzaţiile aduse, prinţesa s-a închis într-o colibă fără uşi căreia i-a dat foc, spunând că, acel copil care se va naşte nu va păţi nimic pentru că este cu adevărat fiul lui Ninigi. Prinţesa a născut în mijlocul focului trei copii: Hoderi, Hosuseri şi Hoori. (poveste via http://www.muza-chan.net/japan/)

Conform unor credinţe populare japoneze, în scorburile trunchiului de sakura trăiesc kami. Pentru a avea o recoltă bogată, în vechime, erau invocaţi kami (spirit, forţă a naturii) şi li se aduceau ofrande de orez şi sake. Acest obicei mi-a amintit de un vechiul obicei românesc, de a lega un şnur de mărţişor de ramurile copacilor înfloriţi, pentru a da rod bogat.

Acest articol a fost publicat în D`ale mele, Elucubratii și etichetat , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

9 răspunsuri la Cand esti in Roma …

  1. Theodora zice:

    Multumesc!
    Ce frumoase sunt florile ciresului japonez!
    O zi buna!

  2. Cris zice:

    …urli cu lupii! 😦

    Mulţumim muuuult, Saint Simon!! 😉

  3. @Theodora & @Cris: Cu mare placere!
    @Cris: 🙂 nu chiar la „…urlii cu lupii ma gandeam” era vorba mai degraba de „…poarta-te ca romanii!” (adica respecta Martisor Day ursuzule, ceva de genu asta 🙂 ).

  4. Ada Rus zice:

    Bună dimineaţa, Sfântule! Îmi luasem de ieri mărţişorul, doar că nu apucasem să îţi las un semn al trecerii mele pe aici. Mulţumesc pentru gestul tău, pentru un picur de cultură orientală şi pentru o floare de cireş, perfectă în simplitatea ei complexă. Îţi doresc o primăvară minunată!

  5. Cris zice:

    Ştiu, Sfinte, ştiu, am vrut să fac un fel de joc de cuvinte… ‘Când eşti în pădure urli cu lupii’ 😛

  6. ANDREEA zice:

    Super tare poti sa mai folosesti astfel de subiecte mai aflam si noi ceva, ca suntem satui de tara asta si de ce se intampla in ea. Cu astfel de subiecte (cultura, traditie, etc) ne mai odihnim mintea plus ne si imbogatim cunostintele. Spor in continuare!

Lasă un răspuns

